Mélysugárzó vásárlás előtt...    

 

  

  vissza a főoldalra

 
 

 

 

Előfordult már Veled is, hogy később megbántál egy
vásárlást?

 

Nyilvánvaló, hogy azért kattintottál erre az oldalra, mert autóhifi vásárláson töröd a fejed, keresed a legjobb terméket, a legjobb áron...

 

Biztos vagy abban, hogy amiről azt hiszed,

a legjobb vétel, az valóban a legjobb?

 

Az a termék, amire éppen vágysz, terveid szerint egy erőteljes és szép  hangú, hosszú távon hallgatható rendszer építőkockája lesz...

 

...vagy nem felel meg várakozásaidnak és egy árához képest  gyenge hangú, élvezhetetlen összeállítást csinál az autóhifidből.

 

Egy hét után már nem tudod visszavinni az üzletbe, hogy "bocs fiúk többre számítottam, kipróbálnék egy másikat..."

 

Elégedetlenség, idegeskedés, szervizproblémák és felesleges pénzkidobás.

 

Kinek hiányzik ez?


Nap mint nap találkozom olyan ügyfelekkel, akik nem tudják, hogy melyek azok a fontos, vagy kifejezetten lényegtelen szempontok, amelyekre oda kell figyelni leendő autóhifi rendszerük elemeinek kiválasztásakor.

Ez természetes, hiszen mi autóhifisek is csak a saját szakterületünkön belül vagyunk jók, az évek alatt meg
szerzett tudásunk és szakmai tapasztalatunk hasztalan, ha pl. számítógépet, lakásriasztót, vagy klímaberendezést szeretnénk vásárolni.

 

 

Vásárolhatsz Te is úgy, mint az autóhifisek!

 

Szakértelmünket és tapasztalatainkat megosztjuk Veled.

 

Ingyenes cikkeinkből olyan tudásra tehetsz szert, amelyekből már ma elkezdheted alkalmazni azokat az egyszerű, bevált és működő tippeket, amelyek segítségével olyan rendszert állíthatsz össze, ami árához képest úgy fog szólni, hogy az meglepetést okozhat még tapasztalt autóhifiseknek is.

 

 

Mélysugárzó vásárlás előtt...    

 

Ezt a témát hosszasan lehet vesézni, mivel rengeteg tévhit kering a mélysugárzók körül, ezért megpróbálom nagyjából célirányosan megválaszolni a gyakori kérdéseket.

 

Ha viszont minden szempontból jó mélyládát szeretnél, akkor szánj rá pár percet és olvasd el az egész cikket, mert akkor biztos, hogy kevesebb lehetőség lesz arra, hogy akármit elhitethetnek veled.

 

Kell-e nekem mélysugárzó, miért van rá szükség?

A mélysugárzó csak a feltűnés keltést szolgálja és én már kinőttem ebből.

 

Már volt mélyládám és nem hiányzik a "tuc-tuc".

 

A sikeres mélysugárzó választás titka.

 

Hány wattos mélysugárzót vegyek?

 

Melyek a jó hangszóró ismérvei, műszaki adatok, Wattok, a membrán anyaga, a mágnes mérete?

 

Milyen ládába rakjam, bandpass, reflex, vagy zárt?

 

Nem vagyok elégedett a mélysugárzóm hangjával!

 

Nem akarok mélyládát, mert sok helyet foglal!

 

Nem akarok mélyládát, szétrázza az autómat, kilazulnak a ponthegesztések és már volt, akinek berepedt a szélvédője.

 

 

 

Kell-e nekem mélysugárzó, miért van rá szükség?

 

Ezt is érdemes elolvasnod.

A mélysugárzó láda a hallgatott zenei anyagtól függetlenül mindenképpen szükséges. Még ha a legprofibb első hangszóró szettet is vásárolod, annak sem lesz olyan minőségű mélye, mint amit egy profi mélyláda képes produkálni.

 

Sajnos sokak szemében a mélyládáról kialakult kép a hülyegyerekekről szól, akik csak azért vásárolják, hogy ezzel feltűnést keltsenek.

 

Nekünk ezeket a vásárlói igényeket is ki kell szolgálni. Ezek az emberek miután összeraktuk rendszerüket, nem arra kíváncsiak, hogy hogyan szól a zene az autóban, hanem az a fontos nekik, hogy tíz, vagy akár száz méternyi távolságból hallatszik-e a dübögés.

 

Akinek már van némi autóhifis tapasztalata, könnyűszerrel felismeri ezeket az autókat, ugyanis már messziről hallatszik, hogy alapvetően egy silány minőségű, belülről hallgathatatlan rendszer van az autóban és minden erőfeszítés csak azt szolgálja, hogy már messziről hallja mindenki a "dücc-düccöt".

 

Ha viszont egy izmos, profi hangminőségű rendszer honol az autódban, meg kell barátkoznod azzal a ténnyel, hogy ha azt nagy hangerőn fogod hallgatni és azt hallani fogja más is.

 

 

Már volt mélyládám és nem hiányzik a "tuc-tuc".

 

Ha korábban volt már mélysugárzó az autódban és úgy érzed normális zenehallgatáshoz nem hiányzik a monoton hátulról érkező morajlás, akkor egy rosszul kiválasztott, vagy gyenge minőségű mélysugárzó vette el a kedved. A jó mélyláda úgy szól, hogy észre sem veszed a jelenlétét, hangja tökéletesen simul az első szett hangjához. Ez nem azt jelenti, hogy a jó mélysugárzó halkan szól, a jó mélysugárzó, izmos, gyors, pontos és precíz, ennek köszönhetően nem fog lemaradni az első szettektől, nem fog külön életet élni a csomagtartóban és nem fog az őrületbe kergetni a folytonos duruzsolásával, még akkor sem, ha az erejétől már mozog a szélvédő! (nem vicc)

 

A sikeres mélysugárzó választás titka.

 

Az első sub vásárlásakor, tapasztalat híján senki nem hallgatja meg azokat a mélysugárzókat amelyek beleesnek a rászánt pénzügyi keretbe.

 

Ehelyett kiválasztáskor dönt a Watt mennyiség, az eladó szava, a kinézet, az ár, a márkanév és jó esetben egy meghallgatás a 10-20 vagy akár 100 négyzetméteres üzletben. Az előbb felsorolt tényezők egyike sem fog hozzásegíteni a rendszeredhez és zenei ízlésedhez leginkább passzoló mélysugárzó kiválasztásához.

 

Miért nem érdemes az üzletben mélyládát meghallgatni?

 

Azért mert  más méretű láda szól jól egy nagy üzletben, más egy kisbuszban és teljesen más egy kispolszkiban, ahányféle autó van kb. annyiféle mélyládát lehetne gyártani. Nem csak az autó mérete lényeges, számít a hallgatott zenei anyag is.

Más ládát kíván a rap, techno, rock és jazz zene, számít az autóban lévő erősítő, hangja és ereje is (szándékosan nem teljesítményt írtam).

Mindezek után ami a legjobban számít, az a Te ízlésed!

 

Hogy lehet ezek után biztosra menni? Sehogy!

 

Ha teheted, kérd ki az eladó véleményét (ha ért ahhoz amit csinál) és kérd meg arra, hogy ajánljon néhány mélyládát az általad hallgatott zenei stílushoz és az autódhoz. Ilyenkor már jó esetben leszűkül a kör néhány darab mélyládára, amelyeket már a saját autódban, a saját rendszereden, a saját lemezeiddel össze tudsz hasonlítani.

 

Jó tanács! Csak próbaképen hallgass meg egy magasabb kategóriájú mélyládát is, biztos vagyok benne, hogy alaposan ki fog tisztulni a kép arról hogy mi az igazi különbség mélysugárzó és mélysugárzó között, másrészt, ha egy igazi "nagyágyút" használsz a teszteléshez viszonyítási alapnak, nem fogsz belezavarodni a tesztelésbe.

 

Hány wattos mélysugárzót vegyek?

 

Ezeket a is cikkeket fontos elolvasnod!

A mélysugárzóknál ugyanúgy mit az erősítőknél is a legutolsó szempont a Watt a rangsorolásnál.

 

Semmit nem jelent, nem utal a teljesítmélyre, nem utal arra sem, hogy mekkorát fog szólni a hangszóró, de legfőbbképpen a hangszóró hangjára nem utal. Miért?

 

Mi már rengeteg első helyezést gyűjtöttünk hangnyomás versenyeken 1 hangszórós kategóriában, egy olyan hangszóróval ami 300W Wattos, 40ezer forintba kerül, 30cm átmérőjű, és egymagában képes 149,8dB-es hangnyomást produkálni az autóban.

 

Ezt a hangnyomást gyakran, akár több (4-6db), Wattok alapján nagyobb teljesítményű hangszóróval sem tudják produkálni. Miért?

Mert a Wattok semmit nem jelentenek.

 

Egy másik dolog: egy pl. 500 Watt teljesítményű hangszórónak a hangja lehet kopogós, vagy túlságosan sub-os, hangos vagy halk, lötyögős, pontatlan, lehet gyors, lehet lassú, lehet olyan ami tetszeni fog és lehet olyan is ami nem fog tetszeni, az egyik kifejezetten "feka-zenén" lesz ideális míg egy másik pedig pont rock zenére lesz a legjobb választás, az egyik lehet 10000Ft, míg a másik 350000Ft.

 

500Watt - 500Watt,

madár - madár,

autó - autó,

szőke nő - szőke nő,

 

Szerintem Te sem "autót" akarsz venni, hiszen ebbe a fogalomba beletartozik a Suzuki Alto-tól a legújabb Audi A8-ig minden, ugyanígy az 500Wattos mélysugárzó és az 500Wattos erősítő is lehet Alto vagy A8 kategóriájú, amit az árak gyakran tükröznek is.

 

Melyek a jó hangszóró ismérvei, műszaki adatok, Wattok, a membrán anyaga, a mágnes mérete?

 

Azt, hogy végül mekkora örömöt és milyen zenei élményt fog neked egy mélysugárzó nyújtani, nem csak egy-két dolog határozza meg.

 

Kár azt állítani, hogy a papír membrános, vagy az alumíniumkosaras, vagy akár a nagy mágnesű hangszórók szólnak jól.

 

Ez körülbelül olyan mintha azt állítaná valaki, hogy csak a spoileres, vagy csak a sportkipufogós autó a jó autó.

 

Nyilván jó dolog a spoiler (aluöntvény kosár) és a sportkipufogó (nagy mágnes), de önmagában csak ezek megléte semmit nem ér, hiszen, ha ezek egy gyenge, romhalmaz autó tartozékai, akkor inkább csak arra alkalmasak, hogy mosolyt csaljanak az emberek arcára.

 

Műszaki paraméterek, Wattok, frekvencia átvitel: sajnos ezek sem adnak megfelelő információt arról, hogy mit is várhatsz attól a hangszórótól amelyet egy "frekvencia átvitel: 15 - 7000Hz" felirat miatt vennél meg.

Miért?

Mert ezt körülbelül a mélysugárzók 80 százaléka tudja és kizárt az, hogy az egyforma paraméterek ellenére, mindegyik egyformán, de legalább hasonlóan szóljon.

 

Egy hangszórónál rengeteg dolog van, ami befolyásolja az erejét és a hangját, ezzel együtt azt az élményt, amit tőle kaphatsz.

Ilyenek lehetnek:

 

A mágnes erőssége: szándékosan nem mágnes méretet írtam, hiszen léteznek már NEODYMIUM mágneses mélysugárzók, amelyek a megszokott  Ferrit mágnesekhez képest meglepően kis méretű "motort" cipelnek, de ezek ereje mégis többszöröse a hagyományosnak.

 

Minél nagyobb ereje van a mágnesnek, a tekercs (elektromágnes) annál nagyobb erővel képes a membránt elmozdítani.

Ennek köszönhetően a hangszóró hangja súlyosabb, precízebb és erőteljesebb lesz, mert így könnyebb és pontosabb lesz a membrán mozgatása, illetve kis méretű zárt ládánál kevésbé jelent majd gondot, a membrán nagy kimozdulásakor keletkező "vákuum" ami miatt a gyengébb hangszórók hangja kopogóssá válhat.

 

Fontos! gyakran volt már téma internetes fórumokon az, hogy sok gagyi hangszóró óriási mágnessel van felvértezve, hangjuk mégis csapnivaló, ennek oka többnyire az, hogy a tekercselés olyan bennük, mint egy komolyabb, kalaptartóba rakható ovál hangszóróban. Nem érdemes bedőlni ennek a trükknek.

 

Tekercselés: ez a mágnes erősségén kívül a másik legfontosabb tényező.

 

Minél nagyobb ármérőjű a lengőcséve annál nagyobb és erősebb tekercs (elektromágnes) fér el rajta.

 

Az sem mindegy milyen hosszúságú ez a tekercselés, az átlagos mélysugárzóknál ez kb. 20mm, míg ez komoly mélysugárzóknál elérheti a 42, vagy akár a 65mm-es hosszúságot is, így a mélysugárzó tekercse nagy hangerőn (nagy membránkitéréseknél) is továbbra is benne marad a mágneses térben és lineáris tud maradni, tehát nem fog eltűnni nagy hangerőn sem a mélytartomány legalja.

 

Ha egy olyan mélysugárzót találtál amelynek a motorja rendben van, akkor már jó esetben nyugodtan hátra is dőlhetsz, mert jó úton haladsz, igaz ritka az a hangszóró amibe bele lehet látni, de ha egy legalább 6cm hosszú tekercs néz veled farkasszemet egy 3" vastagságú csévén és a karod már kezd görcsbe rándulni a hangszóró súlyától (kivétel ha az NEODYMIUM mágneses), akkor már nincs sok ok az aggodalomra.

 

Nincs olyan, hogy egy mélysugárzó kifejezetten hangnyomásra, vagy hangminőségre lesz jó, azt csak a hangszórónak épített láda fogja meghatározni. Az a sub, amelyik erős, az ideális esetben ennek következtében pontos is és emiatt tökéletes választás lehet dücc-dücc mentes jazz zenére is.

 

A membrán anyagának, vagy a hangszóró kosarának jó megválasztása csak másodlagos.

 

A membránnak rendkívül merevnek és könnyűnek kell lennie,  hangszórókosárnak pedig masszívnak, a komolyabb hangszórókon ez alumíniumból készül, ennek haszna az, hogy nem "zenél" mint mondjuk az, amelyik lemezből készült.

 

Egy űrtechnológiával készült membrán és egy hangszórókosár nem fogja pótolni a gyenge mágnest és a tekercselést.

Ezek az alkotóelemek azonban szorosan összefüggenek egymással, sok dolognak kell összhangban lenni egy hangszóróban ahhoz, hogy a végeredmény tökéletes legyen.

 

Érdemes tehát kerülni a Watt és frekvenciamenet alapján vásárlást, a hangszórómembrán anyagának firtatását, a kosár fricskázgatását, a mágnesek méregetését és a kész mélyládák membránjának ütögetését.

 

Helyette hasznosabb, egy már bekötött erősítővel és némi szabadidővel elindulni vásárolni és meghallgatni a saját autódban, a saját rendszereden és a saját zenéddel, hogy melyik lesz az a mélysugárzó amelyikkel együtt szeretnél élni.

 

 

Milyen ládába rakjam, bandpass, reflex, vagy zárt?

 

Oldalunkon találsz három hangláda tervező programot is és lassanként a hangszórók Thile-Small paraméterei is fölkerülnek a mélysugárzók leírásai mellé. Ezek a hangláda tervező programok a kész láda frekvenciamenetét modellezik olyan ideális körülmények között, amelyek autóban soha nem lesznek, ezért nem szabad maximálisan csak ezekre hagyatkozni.

 

A program használata viszont megspórolhat neked egy pár feleslegesen elkészített ládát, segítségükkel elkísérletez-gethetsz azzal, hogy milyen hatása lehet a reflexcső hosszának, ármérőjének és a láda űrtartalmának a megváltoztatása a kész láda végső hangjára.

 

Zárt láda: Megfelelő méretezés esetén ideális választás jazz és rock zenéhez illetve más zenei stílusokhoz is, ha fontos a tiszta, pontos és precíz mély hang. Ha kevés a hely nagyobb méretű reflex ládához, akkor érdemesebb egy zárt ládát használni, inkább mint egy alulméretezett reflexet, ezáltal kis utas- és csomagterű autók ideális doboza lehet akár rap vagy techno zenéhez is. Hangja lineáris, megfogott és precíz, nem beszél mellé, nem püffög, jó méretezés esetén mélyebbre megy mint a reflex ládák, ha a hangszóró igényeihez képest túl kis méretű a doboz, hangja erőtlen és kopogós lesz.

 

Reflex láda: Megfelelő méretezés esetén ideális választás, a mai rádiós zenéhez, techno és rap stílushoz, illetve akkor ha a precizitás helyet a nagy és dögös mélyhangoké a főszerep. Megfelelő minőségű mélysugárzóval hangja pontos is lehet. Alulméretezve hangja kopogóssá szárazzá válik, a túlméterezett láda hangja pedig erőtlen és huppogós lesz. Ez a legelterjedtebb és  legszélesebb körben használt ládatípus.

 

Bandpass: Két kamrából áll, hangszóró egyik oldalán egy kisméretű zárt, a másik oldalán pedig egy nagyobb reflex láda. Manapság reneszánszát éli ez a ládatípus, sajnos nem azért mert ez a legjobb választás egy mélysugárzóhoz, hanem azért mert látványos, plexiablak mögött van a mélysugárzó, gyakran még tükrökkel és neonnal is meg van spékelve.

 

Nagyon nehéz jó hangú bandpass ládát gyártani, sok kísérletezést és próbálkozást igényel, senkinek nem ajánlom, hogy tapasztalat nélkül házilag próbálja meg elkészíteni ezt a hangdobozt. Hangminőséget és hangnyomást tekintve messze elmarad a zárt és a reflex ládáktól. Ritka az az autó amelybe ideális választás lehet.

 

Egy óriási előnye viszont van: mivel itt a ládából csak, egy vagy két reflexcsövön jönnek ki a mély hangok, a teherautók utasfülkéjében, ahol a hely szűke miatt nincs lehetőség reflex, vagy zárt láda használatára, ott a rakodótérben elhelyezett bandpass láda, egy, az utasteret elválasztó hátfalon elhelyezett lyukon keresztül tökéletesen elláthatja mélyhangokkal a bent ülőket. Ugyanez a helyzet a kabriókkal is, egy bandpass láda a csomagtartóba, könyöklő lenyit' és szólhat is a zene.

 

 

Nem vagyok elégedett a mélysugárzóm hangjával!

 

Ennek sok oka lehet, ilyenkor célszerű személyesen megkeresned minket, de íme néhány ötlet a hibaelhárításhoz.

 

A leggyakoribb probléma az, hogy a mélysugárzó láda késik, külön szól a rendszertől, hangja kifejezetten hátulról hallható:

Fordítsd meg a mélyládán a polaritást, azaz kösd be fordítva. Ne félj nem lesz baja a hangszóródnak, mi ha tehetjük minden autóba így kötjük be, sőt ez már lassan íratlan szabály is a hozzáértő autóhifisek köreiben. Első hallásra szokatlan lesz a hang, úgy érzed majd, hogy halkabbak a mélyhangok, de ilyenről szó nincs, csak megszűnt a hátulról érkező monoton zaj.

 

Ha ez nem segített a problémádon akkor nem árt megnézni miből is áll össze az a rendszer, nem kell csodát várni 10-20ezer forintos hangszóróktól és erősítőktől. Egy (Wattokban kifejezett teljesítménytől függetlenül) gyenge  hangszóró mindig is késni fog.

 

 

Nem akarok mélyládát, mert sok helyet foglal!

 

Bizonyos ládák nem foglalnak el sok helyet, csak minimum 20 litert vesznek el a csomagtartódból.

 

Kivehetőek, ha nagy bevásárlás előtt kiveszed az autódból akkor továbbra is ugyan úgy pakolhatsz ahogy előtte.

 

Beépíthetjük a ládát rejtve is! (katt ide)

 

Ha nincs legalább 20 liternyi szabad hely a csomagtartódban, és a hét legtöbb napján tele van pakolva a csomagtartó akkor valóban nincs sok esélye egy ládának.

 

 

Nem akarok mélyládát, szétrázza az autómat, kilazulnak a ponthegesztések és már volt, akinek berepedt a szélvédője.

 

Ritka nagy marhaság ilyet állítani, egy autó minden eleme sokkal nagyobb mechanikai igénybevételnek van kitéve a közlekedésből és az utak minőségéből adódóan, mint amit egy szélvédőt is 2-3mm-es mozgásra kényszerítő brutális rendszer okozhat.

 

Aki ilyeneket mond az csak rajolni akar, jó színben szeretné feltüntetni  gyenge rendszerét.

 

www.acrdebrecen.hu Hasznos információk autóhifi vásárlás előtt...

Szeretnéd, ha ezek hasznos tanácsok és tapasztalat, amit itt találhatsz, végre a Te autóhifid hasznára is válna?

Ha végre egy okosan összeállított profi autóhifid lenne?

Ha autóhifid árához képest nem csak elfogadhatóan, hanem meglepően jól szólna?

Hogyan valósulhat meg ez a Te esetedben is?

 

Kérj ingyenes, személyre szabott ajánlatot rendszered hibáinak kiküszöböléséhez, segítséget a sikeres készülékválasztáshoz,

hívj minket most a (70) 450 6440-es számon!

 

 

vissza a főoldalra