Mélysugárzó láda gyártás...       

  vissza a főoldalra

 

 

 

 

Hogyan csinálhatod meg házilag?

Ha van elég türelmed és bővelkedsz szabadidőben, akkor itt a recept...

 

Miért is építsünk ládát? Az egyedi igény kielégítésére, hogy jobban illeszkedjen az autóhoz, a meglévő rendszerünkhöz, jobb hangzást akarunk vagy esetleg fix beépített dobozt, szeretnénk.

 

Első lépés:
El kell dönteni mit is, kíván a kocsi típusa. Már, mint hogy milyen típusú ládát kellene az építeni. Általánosságban mondható, hogy a zárt ládák adják a legmuzikálisabb hangzást, de ezeknek viszonylag nagy teljesítmény kell a hajtásukhoz.

További előnyük, hogy szinte kivétel nélkül alkalmazhatóak minden karosszéria típusban.

 

Aztán vannak a reflex ládák, melyek némileg vesztenek (vagy inkább veszthetnek) muzikalitásukból, és csak a legjobb kivitelek képesek felvenni a versenyt a zárt dobozokkal.

Hatalmas előnyük kiváló hatásfokukban keresendő.

 

Végül a sáváteresztő ládákról (Bandpass) is érdemes pár szót tenni, melyek gyakorlatilag a zárt és reflex ládák torz szüleménye, melyek csupán egy szűk sávszélességen szólalnak meg.

 

Sajnos ez a kialakítás sokszor a gagyi kategóriába sorolható, hisz neonnal, plexivel megvadítva, egy rosszabb hangszóróval is képes ámulatba ejteni a tucctucc zenét szeretőket...

Tervezésük, elkészítésük igen nagy tapasztalatot és szakértelmet igényel, azonban zenei értelemben korrekt darabbal összefutni szinte lehetetlen...

Ezek a más-más ládatípusok, különböző jármű típusokban, eltérően szólnak. Egy limousine, lépcsőshátú autóban leginkább a zárt láda szól jól, viszont igényli a nagyobb teljesítményű erősítőt. Egy egyterűben, kombiban vagy ferdehátúban a reflexek talán jobb hatásfokkal üzemeltethetőek. De hát mindenhol lehet kompromisszumokat kötni, és találni kivételeket, amik lehetnek jók más környezetben is.

 

De ami mégis a legfontosabb, hogy mindenképpen egyéni meghallgatás útján kell választani!

Második lépés:
A hangszóró megtalálása következik, aminél a zenei ízlés, a rendszerhez való illeszkedés a legfontosabb! A hangminősége a legfontosabb, de mindenképpen a megfelelő ládatípusban kell ezt meghallgatni, mert egyik hangszóró sem képes nyitott, és zárt ládában is jól zenélni.

 

Ezt a dolgot a hangszóró paraméterei alapján sem lehet eldönteni, ebben biztosan tudnak segíteni a beszerelők. A hangszórókhoz mindig szoktak ajánlásokat tenni, láda típusokra és méretekre.

Ezek az értékek iránymutatóak, mert valójában a te ízlésed a döntő, ami nem biztos hogy egybeesik a gyári láda tervezőjével. De akár úgy is felfoghatjuk, hogy olyan ládát készítenek, melyek az általános igényeket tökéletesen kielégítik.

Harmadik lépés:
A tervezés! Ebben rengetek számítógépes program áll a rendelkezésünkre. Szinte minden nagy gyártónak van sajátja, amivel ládákat lehet tervezni a hangszóróihoz, de léteznek általánosak is. Ezek között végül is saját kedvünk szerint válogathatunk, azonban apró különbségek lehetnek a kiszámított értékek között. A gyár által megadott paraméterek általában vagy a legnagyobb hangnyomást, vagy a legkisebb térfogaton még jól hallgatható kompromisszumot célozzák meg.

Természetesen vakon a program által kidobott paraméterekben sem lehet bízni, hisz ezzel csak megpróbáljuk modellezni a láda és a hangszóró viselkedését egy megvalósíthatatlan körülményben, süketszobai steril állapotban. A kocsi csomagtere, vagy ahová éppen kerül a láda egy állandóan változó környezetnek tekinthető, köszönhetően a hőmérséklet, rezgés, külső zajok, természeti behatások, és egyéb dolgok miatt. Tehát ha elkészül a láda, még mindig előfordulhat, hogy nem egészen fog tetszeni a hang. Ekkor is lehet még hangolni néhány aprósággal. Azonban ne erre építsünk...Ezek a dolgok már kész ládával való varázslások, amik a csillapítás mértékének változtatása, némi szivaccsal való bélelés, a doboz helyzetének megtalálása, elforgatás hosszirányból keresztbe, hogy nagyobb szabad térbe nézzen a hangszóró, a reflexcső hosszának változtatása, amivel hangolni lehet a láda frekvenciáját, és az erősítőn, a váltási frekvencia megkeresése, hogy meddig is szólaljanak meg a ládán a mélyhangok!

Negyedik lépés:
A megvalósítás, amihez kell némi idő és rengeteg ügyesség. Persze a szerszámokról se feledkezzünk meg, ami nem csak kézifűrészből és csavarhúzóból áll. Sőt legfőképpen nem ezekből. Nem árt, ha van körfűrész, amivel lehet egyenesen is vágni, nem úgy mind a dekopírral - itt legfőképpen a lap elhajlására gondolok, és nem a kijelölt vonalra. Kézi fúrógép, és az állványos sem lényegtelen, már csak hogy egyenes legyen a furat - mivel a 2 cm szélességből könnyen kikandikálhat a csavar, ha ferdén fúrunk bele - és a csavarfejnek a süllyesztéshez. És mindenképpen fúrni kell a csavar számár, (igen vannak más lehetőségek is, és asztalos illető lehet, hogy csapolná ragasztás előtt, vagy sarokléccel erősítené meg a kötéseket, vagy netán derékszögű lemezzel rögzítené az oldalakat, tehát van választási lehetőség sokféle) mert különben szétszakad az anyag, és akkor nem fog semmit sem a csavar. Csavarozó gép sem árt, mert ha sok csavar kerül bele, akkor 3-4-szeri csavarozás igen fárasztó lehet.

Az Összeállítás a képeken jól látható, és a lépések is jól követhetőek...remélhetőleg. 

A program által megadott méretű lapok, amiket levágattunk. Még egy vágás vár ránk, de akár azt is megtehetjük a szabászatban. Akkor már nem lesz szükségünk körfűrészre, de ha magunk akarunk szabni, akkor inkább azzal tegyük, és sok egyenesítgetéstől megkíméljük magunkat.

A előlapot körben feljelöljük 1 cm távolságban, és ezen a vonalon kiosztjuk a csavartávolságokat. Ezután az oszlopos fúróval kifúrjuk a lukakat, először a csavar magméretére, és a süllyesztéseket is elvégezhetjük. A gépet beállítva egyforma mélységű lesz a sülyeszték, és nem lesz problémánk az elfúrás miatt.

 

A láda, ha döntött hátú lesz, akkor szükséges az aljánál és a tetejénél a megfelelő szögű letörés. Ezt legpontosabban maróval lehet megoldani, de ha dönthető a dekopir vagy a körfűrész talpa, akkor azokkal szintén elvégezhető.

Az oldallapok megfúrása, amihez az előlapot használjuk mintának. Azt ugye már az előzőekben feljelöltük és kifúrtuk. Ez alapján biztosan stimmelni fog a furat helye.

Az összeállításhoz nem árt, ha van némi hulladékunk, ami segítséget nyújthat a derékszögek, és az egyenesek beállításához.
Először az alsó vagy felső lappal kezdjünk, és a két legszélső csavar helyét jelöljük be, kézi fúrógép használatával, a már kifúrt minta alapján. Az illesztésekre figyeljünk, ezért is kell egy darabka hulladék anyag. A 2. furat bejelölése után, ha elfér az oszlopos fúró alatt a darab, akkor azon, ha nem, akkor figyelve a lehető legmerőlegesebben fúrjunk bele az anyagba, a csavar hosszától függő mélységben. Ezek az 5. és 8. képen láthatóak.
A két furat elkészítése után csavarozzuk fel ellenőrizve, hogy megfelelő-e az illesztés, és a többi jelölést ez után végezzük el. Utána fúrjuk ki óvatosan azokat a lukakat is.
Ezek után az előlap furatait, amik már feljelölésre kerültek az oldallapokon, felfúrhatjuk csavarméretűre, mivel azon csak át kell, hogy menjen, és nem kell benne fognia a csavarnak. Már csak az összecsavarozás van hátra. Ez adja a következő, oldanak a méretet és a mintát.

Miután az előlaphoz a teteje és az oldallapok fel vannak csavarozva, csak az oldallaphoz kell hozzá rögzíteni a fedelet. Az oldallaphoz való illesztés a szokásos módon a fedélre előre feljelölt és kifúrt lukak használatával a történjen. A hulladékunkat használjuk az illesztés biztosításához.

Az alsó lapot szintén a felsővel azonos módon, ajánlott először az előlaphoz, majd utána az oldallapokhoz rögzíteni, a már ismertetett, és unottá gyakorolt módon. J

A láda kinézete miután a hátoldalt is rögzíteni fogjuk. Itt viszont még van egy kis munka. Az oldalfalak és az alsó és felső lap vonalát nem árt meg síkba húzni valami módon. Ehhez igen ajánlott kézi gyalugép és csiszoló gép, hogy a sík valóban sík legyen. Kézzel ez a művelet szinte megoldhatatlan. Ha még tömör felület lenne, akkor nagyobb az esélye.

A hátlapot is körbe feljelöljük és kifúrjuk az állványos fúrógépnél. És a szokásos sablonos módszerrel feljelöljük két lépésben a lukakat, majd miután kifúrtuk őket rögzítjük a hátlapot.

Az illesztésekre figyeljünk. Ezzel készen is van a dobozunk.

Feljelöljük a hangszóró, és az esetleges reflexcső helyét.

Kivágjuk a feljelölt helyeken a lukakat, majd hozzáigazítjuk kézi reszelővel és csiszolóvászonnal, a bele kerülő elemekhez, azoknak helyükre próbálásával.
Mindenképpen figyeljünk a kárpit vastagságára is, mert különben bonthatjuk a kárpitozást, és reszelhetünk újra.

A csatlakozó helyének feljelölése, amit az oldal vagy a hát falon szoktak elhelyezni. Ezeknek több fajtája van, ízlés és használati szempontok alapján válasszunk. Ha a ládát sűrűn kell ki, illetve beszerelni de, közben használjuk a front rendszert, akkor érdemes rövidzár-mentes Speakon csatlakozót alkalmazni

A csatlakozónak szánt helyet is kivágjuk, ha szükséges igazítunk rajta, hogy a kárpittal együtt beférjen a csatlakozó.
A csavarral rögzített elemek rögzítési pontjainak a kifúrását is ajánlott most elvégezni, mert a kárpitozás után már kicsit körülményesebb, és nem biztos, hogy szép eredményt fog hozni.

A ládát megbontva elkezdjük összeragasztani az oldalakat. Ezzel az esetleges apró hézagokat is kitöltjük, és a csavarokon kívül még rögzítjük a láda elemeit.
Az illeszkedő felületeket mindenképpen csiszoljuk fel, mert a kemény felülethez nem ragad megfelelően a ragasztó. Ezt csiszolóvászonnal vagy reszelővel is megtehetjük. A felületet alaposan kenjük be ragasztóval, nem baj, ha kifolyik összecsavarozáskor, a kárpit alatt úgy sem látszik majd.

Megfelelő szélességű és hosszúságú kárpit darab leszabása, ami elegendő lesz a doboz befedéséhez.

A kárpitot Lehetőleg az alsó laptól kezdjük el ragasztani, így nem igazán fog látszani az illesztés. Az egész láda felületét csiszoljuk fel, hogy a ragasztó megfelelően tudjon tapadni majd. Itt is alaposan, egyenletesen kenjük be a felületeket, de vigyázzunk ne legyen túl sok, mert akkor átázhat a kárpit és az már csúnya látvány lesz. Ajánlott a Palma-Tex erősragasztó. Lehetőleg kisebb felületeket kenjünk be egyszerre, mert a ragasztó meghúzhat, és akkor már nem igazán ragad. Miután bekentük a felületet, a kárpitot feszítsük rá, és terheljük le rövid időre. Ezt a ragasztó használati utasítása úgyis leírja.

Az oldallapok kárpitozása. Az oldalsó nagy felületeket hajtsuk be, és az egymáson lévő rétegeket, vonalzó mentén, tapétázó késsel vágjuk el. Így megkapjuk az egyenes és passzoló illesztéseket. Ezeket egyesével ragasszuk hozzá az oldallaphoz, közben persze a szükséges technikai szüneteket megtartva. A szemben lévő oldalt, erősem hozzányomva a már felragasztott kárpit széléhez, így lehet a legrejtettebb illesztést létrehozni.

A felső háromszögeket először ollóval vágjuk le, mégpedig a két réteg egyszerre történő vágásával, ami után marad néni felesleg még. Ezt a felesleget vonalzó és tapétázó kés segítségével tudjuk egyenesre, és megfelelő illeszkedésűre szabni. Ez után lehet ragasztani és terhelni a ragasztott felületet, a megfelelő tapadás érdekében.

Miután ezzel a műveletsorral eltöltöttük azt a pár órát, amit igényel, már csak a kárpit kivágása, és az elemek, beszerelése van hátra.

A már előre kifúrt lyukakat meg kell találni, de ez várhatóan nem fog nagy problémát okozni. Mivel mi készítettük, ezért várhatóan emlékszünk milyen irányban is állt a hangszóró felirata, és ezek alapján nem okozhat problémát a csavarfuratok meglelése.
Ha nem kaptunk egy darabban akkora reflexcsövet, mint amekkorára szükségünk lenne, akkor azt még össze kell ragasztanunk. Ezek elég kicsi hézaggal rendelkező csövek, ezért ha bekenjük az illeszkedő felületeket, stabil kötést kapunk. A hosszát meg szalagmérce segítségével tudjuk beállítani, egymással szemben mérve, hogy egyenesen álljon.

 

Forrás: SixtusAngel  

 

 

 

DEMÓAUTÓK

AUTÓHIFI TERMÉKEK

AUTÓHIFI SEGÉDLET

OPEL CALIBRA TURBO

RENAULT TWINGO

BMW COUPE

VW POLO

EMPHASER EYEBRID KISPÓ

SPECTRON HONDA PRELUDE

HONDA ACCORD TYPE R

ACR WORKSHOP

DEMÓAUTÓK 2

DEMÓAUTÓK 3

 

YACHT HIFI

OUTLET STORE...

SZUPERAKCIÓ!!!

AUTÓ MULTIMÉDIA  DVD / TV / CD / MP3  FEJEGYSÉGEK, KIJELZŐK

CD / SD / MP3 / RÁDIÓ FEJEGYSÉGEK

CD / RÁDIÓ     FEJEGYSÉGEK

MAGNÓ / RÁDIÓ FEJEGYSÉGEK CD-TÁRAK 

MÉLYSUGÁRZÓK SUBLÁDÁK

1 - 2 CSATORNÁS ERŐSÍTŐK

4 CSATORNÁS ERŐSÍTŐK

5 - 7 CSATORNÁS ERŐSÍTŐK

HANGSZÓRÓ SZETTEK

2 - 3 UTAS HANGSZÓRÓK

AUTÓ NEON ÉS FÉNYTECHNIKA

KONDENZÁTOROK SPECIÁLIS AUTÓHIFI AKKUMULÁTOROK

ZAJCSILLAPÍTÓ ANYAGOK

RCA, TÁP ÉS HANGSZÓRÓ KÁBELEK

KIEGÉSZÍTŐK, TARTOZÉKOK, SZERELÉSI ANYAGOK

BESZERELÉSI KÖLTSÉGEK

JAVÍTÁSI  KÖLTSÉGEK

AUTÓ ÉS MOTORKERÉKPÁR RIASZTÓK

IMMOBILISER, KÖZPONTIZÁR, ELEKTROMOS ABLAKEMELŐ

PERMANENTMARK UV LAKK GÉPJÁRMŰVÉDELEM

BIZTONSÁGI,  FÉNY- ÉS HŐVÉDŐ AUTÓÜVEG FÓLIÁZÁS

A 10 leggyakoribb hiba autóhifi vásárlás előtt...

Hány wattos erősítőt vagy hangszórót válasszak?

1. Miért rosszabb a gyári "HiFi"?

2. Új autóhifi összeállítása...

3. Ha a gyári rendszernél már jobb van a birtokodban...

4. Mélysugárzók, erősítők...

5. Szabadon választott autóhifi kiegészítők...

Fejegység vásárlás előtt...

Multimédia vásárlás előtt...

Erősítő vásárlás előtt...

Hangszóró szett vásárlás előtt...

Mélysugárzó vásárlás előtt...

Autóriasztó vásárlás előtt...

Mennyit érdemes autóhifire költeni?

Zajcsillapítás és a hangszórók elhelyezése...

Érdemes-e kábelekre költeni?

Milyen autót építsek?

Mit jelent az, hogy "jól szól"  és mi az, hogy "szépen szól"?

HiFi tuningolás és hibakeresés...

Mélysugárzó láda gyártás...

Ajtópanel készítés...

Nem szeretnéd, hogy a mélysugárzó elfoglalja a csomagtartódat?

Sípolás és generátorzaj...

ÉRDEKESSÉGEK

TESZTEK

HÍREK,  CIKKEK, AJÁNLATOK

KIÁLLÍTÁSOK

LETÖLTÉS

HITELRE IS!

WEBSHOP

MIÉRT ÉRDEMES AZ ACR-T VÁLASZTANOD?

ACR LINKEK

HASZNOS LINKEK

 

Hasznosnak találod az itt olvasott anyagokat?

Segíts másoknak is: köszönettel veszem, ha hivatkozol erre a honlapra valahogy így:

ACR autóhifi tippek

 

Ha pedig át szeretnél innen venni anyagot, nyugodtan megteheted, egy feltétellel: értesíts minket róla és egészítsd ki forrásmegjelöléssel és egy élő hivatkozás­sal, egyéb esetben tilos, lopás amit teszel, és tetteidnek jogi következményei lesznek!

 

  vissza a főoldalra