Miért rosszabb a gyári "HiFi"? 

                                               

 

vissza a főoldalra

 

 

Miért rosszabb a gyári hifi?
Autóhifi aranyszabályok

 

"Ugye milyen jól szól?" - lelkesedett barátom az új autójának gyári hifiberendezését bemutatva. Tud még hangosabb is lenni!

 

Évtizedes barátságunk minden pillanatát mérlegre téve állítottam meg mozdulatát, és szegeztem neki a kérdést: "tényleg azt hiszed, hogy ez jól szól?"

Azt hitte. Mint ahogy - hozzá hasonlóan - az új autót vásárlók nagy része azt hiszi. És miért is ne hinné?

 

A legtöbb, gyárilag beszerelt hifiberendezés drága, gyakran hatszámjegyű forintot kérnek érte. És ami ennyire sokba kerül, jó kell legyen, hiszen a boltok polcain ennyiért már bizony csúcsmodellek kelletik magukat.

 

Bízzuk inkább beszerelésüket az autógyártókra?

 

Ne bízzuk. Nagyon kevés kivételtől eltekintve a tiszta átverés esete forog fenn. Aki nem hiszi, ajánlom, látogasson el egy autóhifi-beszerelő műhelybe, és kérje meg a műhelyfőnököt, mutasson pár gyárilag szerelt hangszórót, fejegységet.

 

Garantálom, hogy a főnök arcára derűs mosoly ül ki, amikor a szemünk elé tárja a kínálatot. Elsőként érdemes megfigyelni, hol is készült a portéka. Csakis olcsó bérű országok jöhetnek szóba. 

 

Magam sem hittem volna, hogy Tunézia hangszórógyártó nagyhatalom, és Portugáliában tízezerszámra készülnek a fejegységek. Érdemes kézbe venni egy hangszórót ebből a kategóriából, hogy megértsük, mi az a költséghatékony gyártás.

 

Amit láthatunk, nagy valószínűséggel pillekönnyű, szigorúan nem impregnált papírmembrán, gombelem méretű mágnessel, mindez egy alufólia szilárdságú fémkosárban. Ami látszik, az szép és jó, ami nem, az meg annyira olcsó, amennyire lehet. A hangszóró meg nem látszik. A fejegységnek is csak az előlapja. Az szépen az autó belteréhez van igazítva, közben odabenn meg valamelyik nagy gyártó legegyszerűbb alapmodellje található, gyakran még ez is megcsonkítva.

 

Nem véletlen, hogy a Totalcar tesztjeiben oly ritkán találkozhatunk ilyen megállapítással: "a gyári hifi jól szól."

 

Akkor mit lehet tenni? Néha semmit, mert a gyárak egyre többször elszabotálják ennek lehetőségét. Például a fejegységet egybeépítik a légkondicionáló vagy a tolatóradar kijelzőjével, amin mellesleg navigálhatunk is, így sosem tudhatjuk meg, hogy mennyit javulna a hangzás egy jobb készülék beépítésével.

 

Gyakran lehet azért jobb minőségű hifikomponenseket beépíteni. Mit érdemes ilyenkor cserélni? Mindent. A legkézenfekvőbb talán a jobb hangszórók beszerelése.

Ez még akkor is sokat dob a hangzáson, ha a fejegységen nem tudunk változtatni. Az ideális megoldás, ha előre sikerül elhelyeznünk egy komponensszettet.

 

Ez azt jelenti, hogy két - ha lehet, 16 centis - mélyközép hangszóró kerül az ajtókba, és két csipogó valahová a műszerfal tetejére vagy a tükörháromszöghöz.

 

Ez még kiegészül egy pár jól eldugható keresztváltóval. Aki arra gondol, hogy egy ilyen összeállítás rémesen drága, téved. Már huszonezer forintért is kaphatunk olyet, ami a gyári rendszerek túlnyomó többségét alaposan felülmúlja.

Érdemes kicserélni a fejegységet is. Ez az angol headunit szörnyű magyar fordítása, de valami sajnálatos véletlen folytán megragadt a szakmában. Rövidebb kimondani, mint hogy cédés autórádió vagy autórádió kazettás magnóval, cserébe sokan nem értik, miről is van szó. Hát ezekről.

 

Az egyik legfőbb szempont, hogy jól mutasson az autóban. Egy boltba ellátogatva tapasztalhatjuk, hogy vannak aktuális divatok. Most a szálhúzott fém előlap a menő vagy az olcsóbb a fémszínű műanyag.

A fa előlap már a múlté, a jövő meg a mindent elfoglaló előlapoké. A katalógusokat lapozgatva gyakran felfoghatatlan, miért kerül a csúcsmodell gyakran tízszer annyiba, mint ugyanannak a gyártónak az alapkészüléke.

A paraméterekből nem következne ekkora árdifferencia - a tartalomból viszont már igen.

 

A drágább készülékek kijelzői gyakran sokkal fényerősebbek, így van esély rá, hogy napsütésben is el tudjuk olvasni. A mechanika sokkal gondosabban van megépítve, így a CD nem ugrik, és nem csak a garanciaidő lejárta után egy napig fog működni. Több kimenetet találunk rajta, így nagyobb szabadságot kapunk komplett hifirendszerünk kiépítésénél. A felhasznált alkatrészek között pedig végre akad néhány olyan is, ami nem az árlisták legeslegalján tanyázik.  

 

Ami viszont biztos: akármennyiért veszünk fejegységet, a beépített erősítő teljesítménye sokkal kisebb lesz, mint amennyit ígértek. A mostanában divatos 4x50 watt helyett meg kell elégednünk ennek az ötödével és az ehhez társuló dinamikahiánnyal, na meg torzításokkal.

 

Ezért érdemes erősítőt is beépíteni az autóhifi-rendszerbe.

 

Sokat hallottam már azt a kifogást, hogy minek nekem még erősítő is, hiszen ennél hangosabban nem fogok zenét hallgatni. Nem is kell.

A külön erősítő ennek csak a lehetőségét adja meg, mint ahogy sok másét is. Például, hogy halkabban is tudjunk zenét hallgatni. Bizony a torzítások hiánya, az elégséges tartalékok lehetőséget adnak arra, hogy a hangerőszabályzó eddig soha ki nem használt részén is zenei élményhez juthassunk.

Erősítőt venni nehéz. Egy nagy elektronikai boltban lenyűgöző a választék. És nincs olyan támpont, ami segítene a döntésben. A wattszám a legkevésbé. Merthogy ez szörnyen becsapós, amit a gyárak pofátlanul ki is használnak. A leglehetetlenebb szabványokat ássák elő, hogy minél több wattot hirdethessenek öles betűkkel az erősítők dobozán.

 

Persze ezeknek a teljesítményeknek fele-harmada gyakran a tizede sem igaz, így fordulhat elő, hogy a 25 wattos kis erősítő vidáman elzenél egy brutális szubládával, míg az ötszáz wattosra mondott kolléga után csak egy összeégett alkatrészhalmaz maradt. Az azért már megfontolásra készteti az embert, hogy az előbbi, aprócskának tűnő erősítő jó kétszer annyiba kerül, mint elpárolgott társa.

 

Szubláda.

Ez a szerkezet arra szolgál, hogy a hatvan, hetven hertz alatti mély hangokat megszólaltassa. Az emberiség egyik része szerint ennek semmi értelme, és csak azok lelik benne örömüket, akiket kéjes borzongás önt el, ha autójukból kiszűrődő zene háromszáz méteres körzetben rázkódnak az ablaktáblák, és ötven méteren belül még az ágyból is ki lehet esni - hála a rezgéseknek.

 

Az emberiségnek ez a része még nem hallott jó szubládát. Merthogy akkor tudná, hogy az selymesen simul az első szetthez, szinte észre sem lehet venni, hogy szól, csak valamiféle a többletenergia árad szét bennünk zenehallgatás közben, ami oly kellemes...

 

Ez a bizonyos jó hifi viszont eléggé megfoghatatlan valami.

 

Vajon létezik valamiféle szempontrendszer, ami alapján ítélni lehet?

 Egy biztosan akad, ez pedig a hangminőség-versenyzés. Bizony akad ilyen állatfaj is. Komoly nemzetközi szervezete is van, a szép nevű EMMA, aminek a magyar szervezete a Humma. Még Eb-ket is rendeznek, csekélység, pár száz, már jó alaposan előválogatott és arra érdemesnek tartott autó részvételével.

 

Érdemes egy ilyen versenyre kilátogatni, megszállott őrültek és lelkes amatőrök békés egyetértésben hódolnak az autóhifi szenvedélyének. Felettébb mókás, amikor két becsukott szemű ember ül az autóban, rendkívül koncentrálnak, de szemmel láthatóan jó neki odabenn.

 

Merthogy zenereprodukció folyik, gyakran olyan szinten, hogy jó néhány otthoni rendszer bekéredzkedhetne tanulni dinamikát, felbontást, színpadképet, jó atmoszférát.

 

Merthogy autóban zenét hallgatni lehet jó és kellemes élmény.

 

Egy statisztika szerint az átlag európai hímnemű autós majd egy évtizedet tölt autóban, mire nyugdíjba megy.

Érdemes ezt az időt egy jó hifi társaságában, kellemesen tölteni.

 

2. Új autóhifi összeállítása...

Gyári rendszer vagy saját rendszer? Melyik éri meg jobban? A normális hang valahol 100-150e körül kezdődik, ami kb. a gyári rendszerek ára, de Te sokkal ügyesebb vagy, mint egy autógyár és jobb hangot tudsz csinálni ennyi pénzből,  >>>

 

Forrás: TOTALCAR

www.acrdebrecen.hu Hasznos információk autóhifi vásárlás előtt...

Szeretnéd, ha ezek hasznos tanácsok és tapasztalat, amit itt találhatsz, végre a Te autóhifid hasznára is válna?

Ha végre egy okosan összeállított profi autóhifid lenne?

Ha autóhifid árához képest nem csak elfogadhatóan, hanem meglepően jól szólna?

Hogyan valósulhat meg ez a Te esetedben is?

 

Kérj ingyenes, személyre szabott ajánlatot rendszered hibáinak kiküszöböléséhez, segítséget a sikeres készülékválasztáshoz,

hívj minket most a (70) 450 6440-es számon!

 

 

 

 

DEMÓAUTÓK

AUTÓHIFI TERMÉKEK

AUTÓHIFI SEGÉDLET

OPEL CALIBRA TURBO

RENAULT TWINGO

BMW COUPE

VW POLO

EMPHASER EYEBRID KISPÓ

SPECTRON HONDA PRELUDE

HONDA ACCORD TYPE R

ACR WORKSHOP

DEMÓAUTÓK 2

DEMÓAUTÓK 3

 

YACHT HIFI

OUTLET STORE...

SZUPERAKCIÓ!!!

AUTÓ MULTIMÉDIA  DVD / TV / CD / MP3  FEJEGYSÉGEK, KIJELZŐK

CD / SD / MP3 / RÁDIÓ FEJEGYSÉGEK

CD / RÁDIÓ     FEJEGYSÉGEK

MAGNÓ / RÁDIÓ FEJEGYSÉGEK CD-TÁRAK 

MÉLYSUGÁRZÓK SUBLÁDÁK

1 - 2 CSATORNÁS ERŐSÍTŐK

4 CSATORNÁS ERŐSÍTŐK

5 - 7 CSATORNÁS ERŐSÍTŐK

HANGSZÓRÓ SZETTEK

2 - 3 UTAS HANGSZÓRÓK

AUTÓ NEON ÉS FÉNYTECHNIKA

KONDENZÁTOROK SPECIÁLIS AUTÓHIFI AKKUMULÁTOROK

ZAJCSILLAPÍTÓ ANYAGOK

RCA, TÁP ÉS HANGSZÓRÓ KÁBELEK

KIEGÉSZÍTŐK, TARTOZÉKOK, SZERELÉSI ANYAGOK

BESZERELÉSI KÖLTSÉGEK

JAVÍTÁSI  KÖLTSÉGEK

AUTÓ ÉS MOTORKERÉKPÁR RIASZTÓK

IMMOBILISER, KÖZPONTIZÁR, ELEKTROMOS ABLAKEMELŐ

PERMANENTMARK UV LAKK GÉPJÁRMŰVÉDELEM

BIZTONSÁGI,  FÉNY- ÉS HŐVÉDŐ AUTÓÜVEG FÓLIÁZÁS

A 10 leggyakoribb hiba autóhifi vásárlás előtt...

Hány wattos erősítőt vagy hangszórót válasszak?

1. Miért rosszabb a gyári "HiFi"?

2. Új autóhifi összeállítása...

3. Ha a gyári rendszernél már jobb van a birtokodban...

4. Mélysugárzók, erősítők...

5. Szabadon választott autóhifi kiegészítők...

Fejegység vásárlás előtt...

Multimédia vásárlás előtt...

Erősítő vásárlás előtt...

Hangszóró szett vásárlás előtt...

Mélysugárzó vásárlás előtt...

Autóriasztó vásárlás előtt...

Mennyit érdemes autóhifire költeni?

Zajcsillapítás és a hangszórók elhelyezése...

Érdemes-e kábelekre költeni?

Milyen autót építsek?

Mit jelent az, hogy "jól szól"  és mi az, hogy "szépen szól"?

HiFi tuningolás és hibakeresés...

Mélysugárzó láda gyártás...

Ajtópanel készítés...

Nem szeretnéd, hogy a mélysugárzó elfoglalja a csomagtartódat?

Sípolás és generátorzaj...

ÉRDEKESSÉGEK

TESZTEK

HÍREK,  CIKKEK, AJÁNLATOK

KIÁLLÍTÁSOK

LETÖLTÉS

HITELRE IS!

WEBSHOP

MIÉRT ÉRDEMES AZ ACR-T VÁLASZTANOD?

ACR LINKEK

HASZNOS LINKEK

 

Hasznosnak találod az itt olvasott anyagokat?

Segíts másoknak is: köszönettel veszem, ha hivatkozol erre a honlapra valahogy így:

ACR autóhifi tippek

 

Ha pedig át szeretnél innen venni anyagot, nyugodtan megteheted, egy feltétellel: értesíts minket róla és egészítsd ki forrásmegjelöléssel és egy élő hivatkozás­sal, egyéb esetben tilos, lopás amit teszel, és tetteidnek jogi következményei lesznek!

 

vissza a főoldalra